Mina fem finaste

Som ni kanske vet är jag väldigt förtjust i att läsa och att se på film, men mest läsa. Därför tänkte jag i omgångar presentera mina favoritböcker - fem åt gången. Här kommer mina absoluta favoriter, utan egentlig inbördes ordning.

1. The Name of the Wind (Vindens namn) av Patrick Rothfuss
Berättelsen om unge Kvothe - den unge spelmans/nomadsonen vars föräldrar och familj blir mördade. Kvothe överlever och beger sig iväg ut i världen för att komma till sina drömmars plats - Universitetet. Vägen dit är lång och kantad av faror men han kommer fram till slut såklart, kanske mest tack vare den aldrig sinande törsten efter att få veta allt om dem som dödade hans familj. Den här boken är faktiskt en av mina två allra finaste och jag rekommenderar den till alla. Den hyllas inte bara av mig utan har omnämnts som "det bästa sedan Sagan om Ringen". Rothfuss är ett geni med ord och varenda mening är perfekt ut i fingerspetsarna. Inte en enda gång har jag stannat upp och tänkt "vilken malplacerad mening!". Åh, läs alltså. På engelska helst men svenska går kanske bra, jag vet inte. Det här är den första delen i en planerad trilogi - The Kingkiller Chronicle - och andra delen kom ut i mars och heter The Wise Man's Fear.

Här kan ni hitta den (på engelska): The Name of the Wind.

2. Jane Eyre av Charlotte Brontë
Jag behöver väl knappast nämna att det här är den andra av mina två allra finaste? Jag älskar allt med den här boken och läser den om och om och om igen. Den är inte lika mästerligt skriven som The Name of the Wind, men väldigt nära och jag tror minsann att handlingen är snäppet vassare - dött lopp alltså. Den handlar som förhoppningsvis bekant om Jane Eyre, en föräldralös flicka som skickas till Lowood Institution av sin elaka moster som hatar henne. På Lowood får hon uppleva misär, förlust och förudmjukelse men också vänskap och förhoppningar inför framtiden. Så småningom får hon tjänst som guvernörska åt flickan Adèle på Thornfield Hall med den mystiske Mr Edward Rochester som husets herre. Resten är kärlekshistoria och alla tonårsflickors dröm. Kanske anledningen till att jag vill bli lärare (och bo på slott). Även den här bör läsas på engelska. 1800-talsengelska gör sig inte så bra översatt till svenska, tycker jag.

Här kan ni hitta miraklet (på engelska): Jane Eyre.

3. Labyrinth av Kate Mosse
Boken som öppnade upp för min nuvarande största passion: Albigenserkriget, katarer och sydfransk medeltid. Fantastisk bok som mystiskt blandar nutid med dåtid och lite magi också, även om det inte kallas så i boken. Man får se många sidor av kriget och vilken påverkan det hade på området (Languedoc-Roussillon) och blir även introducerad för occitanskan, ett språk som inte är alldeles olikt katalanskan och som faktiskt talas än idag. Egentligen vet jag inte om boken i sig är så himla fantastisk men det den handlar om är minsann det. Den är värd att läsas endast på grund av historien den berättar - ett dolt och nästan undanskuffat kapitel i Europas historia som vittnar om tankebanor som totalt utraderats av såväl katolicismen som protestantismen, och islam faktiskt. Gillar ni medeltidshistoria och är allmänt frankofanatiska - LÄS!

Här kan ni hitta den: Labyrinth.

4. Age of Iron av J.M. Coetzee
Min favoritnobelpristagare. Just den här boken handlar om en kvinna som skriver ett brev till sin dotter som bor i USA. Kvinnan själv är vit, lärare i engelsk litteratur, döende i cancer och dessutom boende i Sydafrika när apartheid rasar som värst. I boken behandlar hon det känsliga ämnet vem som sköter vad och vem som gör det rätt och man får också en hel del fina livsbejakande tankar. Mitt favoritcitat kommer härifrån, men det får ni läsa en annan gång (om ni inte redan hört det, jag pratar om det nästan jämt). Det här nog min mest intellektuella favoritbok, tror jag, och den är bättre än något annat jag läst i den genren. Coetzee är känd som mannen som aldrig ler eller visar känslor men det gör ingenting för när han skriver är det som att sitta i berättarens huvud och se, höra, känna, förnimma allt som pågår. Om man bara ska läsa en bok av en nobelpristagare röstar jag på den här, jag tror den förändrade min världssyn ganska rejält. Språket är såklart fantastiskt men inte sådär jobbigt som t.ex. Herta Müllers eller J.M.G. Le Clézio för den delen. Nej, jag har bara en sak att säga: LÄS. Basta.

Här kan ni hitta den: Age of Iron.

5. The Forgotten Garden (Den glömda trädgården) av Kate Morton
Sist men absolut inte minst kommer detta lilla mysmästerverk. Det är, som alla Kate Mortons böcker, en släktsaga som behandlar det komplexa med familjer och de lustigheter som kan uppstå. Det är dock inte storyn som gör boken så fin, även om den är hur bra som helst, utan platsen den utspelar sig på. En liten engelsk stuga i utkanten av en by med en gömd och glömd trädgård man inte kan se om man inte kryper genom skorstenen. Såhär skulle jag vilja bo alla dagar i veckan och skriva mina böcker. Jag kommer inte riktigt ihåg storyn till hundra procent men bilden av den här lilla stugan har etsat sig fast i minnet. Det var faktiskt morfar som tipsade om den här, det tackar jag för. Just nu står den i bokhyllan nere i Skåne men jag ska läsa om den så fort tillfälle ges. Och om ni inte läst den än, gör det. Mysbok nummer ett. Men faktiskt väldigt djup också, och viktig. Och hemsk. Ett livsöde man inte önskar sin värsta fiende, men som ändå reder ut sig fint till slut såklart.

Ni hittar den här: The Forgotten Garden.

Så om ni har 400:- över och vill lägga dem på böcker (och det vill ni ju) rekommenderar jag ovanstående. Läs dem och kom sedan tillbaka hit och säg vad ni tyckte. Jag väntar med spänning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0