Fredag 6/5

Godmorgon!

Jag försov mig lite idag, men så satt jag också uppe till ett hähä. Jag börjar dock inte förrän klockan tolv så jag kommer lugnt hinna till lektionen, men jag hade lite grejer jag hade velat få undan innan jag stack. Nåja, nya friska tag imorgon!

Idag ska jag som sagt till skolan och sen ska jag plugga. Det händer inte så mycket mer spännande saker i mitt liv just nu, vi har tenta den 13 (fredagen den trettonde!!!!!) maj och det är grammatik så jag måste verkligen kolla av allt och se till att sätta det som inte sitter. Har gjort upp en liten plan men vi får se hur det går, det finns alltid saker man kan man inte trodde man hade koll på - och vice versa - så den kommer nog förändras en hel del. Dock är det himla skönt att vi har "övningstentor", d.v.s. tidigare tentor, som vi får använda som studiematerial. Då ser man precis hur tidigare terminer sett ut och det är väldigt intressant.

Det svåraste i franskan för den som undrar är pronomen och konjunktiv (pronomen är t.ex. jag, du, mig, vi, han, hon, den, min, sig etc. etc.). Speciellt konjunktiv, eftersom det inte finns i svenskan mer än i några urgamla former, som t.ex. "vore" och "leve" (t.ex. "om jag vore du skulle jag ..." och "länge leve kungen!"). Engelskan har också några former kvar, men det har som i svenskan fallit bort eftersom merparten av formerna överensstämmer.

Måste även plugga upp glosor och verbböjningar (franskan personböjer ju sina verb, i alla modus och i alla tempus). Och se över reglerna för när vad används. Det är så himla jobbigt.

På tal om när vad används tabbade jag mig rejält ett par gånger igår när jag skrev med en amerikansk vän på facebook. HAHAHAH. Alltså, jag var så himla trött så jag orkade inte säga "oh sorry, I meant ..." utan jag bara lät det vara ... Orka. Engelska är inte mitt modersmål så jag kostar på mig några misstag då och då, det är bara nyttigt att jag lär mig att man inte kan prata ett språk perfekt hela tiden.

Förresten! Fick antagningsbesked igår till vilka kurser jag ska läsa i sommar. Och som det ser ut just nu blir det en pedagogikkurs vid Högskolan i Kristianstad och en engelskakurs (1800-talets kvinnliga författare) vid Mittuniversitetet. Båda är via distans vilket är så HIMLA skönt, då kan man plugga när man har tid istället för att ha fasta tider. Vissa grejer blir ju såklart tvunget men överlag så. Och inga sammankomster, bara hemtentor.
Eftersom jag inte rankat Kreativt skrivande I som förstaval (jag satte engelskakursen där) hamnade jag på fjärde reserv, men jag hoppas att jag ska få en plats ändå! Det hade varit ett ypperligt tillfälle att finslipa min bok som jag så gärna vill våga skicka in till ett förlag för bedömning.

Nu ska jag läsa l'Africain av Jean-Marie Gustave le Clézio som fick Nobelpriset i litteratur 2009. Alltså. Ni hör hur det låter. Nobelpristagare på Franska A, det finns ju inte. Men, jo. Här i Uppsala läser man det. Den utspelar sig i Afrika och vokabuläret är så himla irrelevant för en A-nivåstudent. Jag kan numera fyra olika ord för mursten och cement och har lärt mig att en case är en primitiv by. Woho. Jag är faktiskt ett stort fan av den här författaren, men han är väldigt tung på svenska så ni kan ju tänka er hur det blir på franska ...

Nej, får sluta klaga och bita i det sura äpplet! Vi ses snart, bara en månad kvar! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0