Främlingen

Godmorgon! Eller snarare god förmiddag. Jag steg upp vid nio (mamma ringde sju och jag hade verkligen planerat att gå upp då men, nä ...) och har suttit och läst tidningen och löst lite korsord. Och ätit frukost förstås. Idag ska jag åka in till Uppsala, sätta mig på ett café och plugga fram till fem ungefär då jag ska åka till en kompis som har inflyttningsfest. Tänkte baka något tills dess men vi får se ... Macarons går alltid hem och är lätta att göra men eftersom jag inte kommer ha tillgång till kylskåp kommer de ju smälta. Om jag inte gör smörkrämen på plats, helt klart ett alternativ. Hmm.

Hur som helst, igår läste jag "Främligen" av Albert Camus. Vi har läst den i franskan men jag tänkte beta av böckerna på svenska eller engelska innan tentan den 1:a juni så att jag verkligen har koll på vad de handlar om. Just Främlingen tyckte jag var helt OK på franska. På svenska -  HERREGUD VAD BRA! Den är skriven ur absurd synvinkel och handlar om unge Meursault vars mamma nyss dött. Han har inga känslor inför det, faktiskt har han inga känslor alls direkt mer än de basala. Efter lite allmänt leverne slutar en dag med att han mördar en arab (boken utspelar sig  Algeriet och Meursault är algerfödd fransman) och hamnar i fängelse, där hans minst sagt likgiltiga framtoning stjälper mer än den hjälper. Han döms till döden och andra halvan av boken tillägnas hans tankar kring livet. Mycket om huruvida Gud finns - eller snarare om han själv kan intala sig det - och om hur det är att finna sig alldeles avskuren från de känslostormar som tycks dra genom andra människor. Den är bara 143 sidor lång och väldigt bra, så läs den!

Idag ska jag plugga glosor och läsa "Jag älskade honom", även den till fransktentan. "Je l'aimais" heter den på franska. Den är också väldigt bra fast på ett helt annat sätt.

Nej, dags att baka lite tror jag bestämt. Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0