Lördagmorgon

Godförmiddag! Har varit vaken i nästan två timmar nu, inte sovit så mycket inatt för jag kom hem vid två ungefär. Nåja, nu är jag vaken i alla fall och jag mår finfint faktiskt. Gårdagen började vid åtta på morgonen då jag kravlade mig ur sängen. Egentligen skulle jag upp vid 6 och åka och träna men jag har sträckt min vad eller något så jag har lite svårt att gå. Eller hade, jag dansade nog bort det inatt. I alla fall, jag gick upp och fick en lång, härlig frukost eftersom jag inte behövde åka in förrän vid elva. På TV var det Doctor Who och sedan 'Allo 'Allo 'emliga armén, mina två brittiska favoritserier just nu tillsammans med Blackadder. 'Allo 'Allo är så himla roligt, igår var det en begravningsentreprenör som sade I 'ave a 'earse with four 'orses (I have a hearse with four horses = Jag har en likvagn med fyrspann) och jag dog lite av skratt - precis där har vi arketypen för min humor!

Efter morgonskrattet (och gråten, det var ett sorgligt avsnitt av Doctor Who, fast jag gråter visserligen till allt numera - GALET) gjorde jag mig klar och åkte iväg till skolan. Hade text i två timmar, så himla fint fast svårt. Vi har läst Camus (Främlingen) och den är väldigt existentialistisk och så, något som försvårar franskan ytterligare. Nåja, det var lärorikt i alla fall och vår lärare Hugues (uttalas "Ygg") är så himla tafatt så man sitter mest och tänker "tusse då" och ler för sig själv.

Efter lektionen blev allting ganska omhuldat för jag hade inga planer förrän klockan 18 då vi var bortbjudna på inflyttningsfest hela Språkvetarklassen. Jag följde med Amanda (som går i min klass och som jag läser franska med) till stan för att fixa lite grejer och sedan träffade vi på hennes vän som pluggar musik i Värmland. Himla trevlig tjej, hon har pluggat i Uppsala förut och tog med oss till ett café som heter Storken. Där åt vi världens godaste chokladkaka, gudars skymning alltså. Sedan köpte vi en inflyttningspresent (två glas, jättefina gammaldags vinglas på bred fot - jag har likadana) innan vi begav oss till ICA för att handla till middagen vi skulle laga. Och gissa vad! Där hittade jag något jag letat efter i varje mataffär i kanske två veckor ...


Bucatinipasta!

Det är ungefär som vanlig spaghetti fast lite tjockare och med hål i mitten så att såsen kommer in i pastan och maximerar smaken. Jag såg det på Rachel Ray för ett tag sedan och sen dess har jag inte kunnat släppa tanken - måste prova! Tänka sig att ICA i Luthagen hade det här, inte ens delikatess-ICA på S:t Persgallerian hade dem! Märket är Barilla och priset var 14:- för 500 gram. Ganska dyrt för lite mjöl, vatten och ägg men jag tänker att detta skall få bli en fredagspasta man bara äter vid speciella tillfällen. Kanske ikväll till Melodifestivalen för att göra det lite roligare?

Och tänka sig, om några dagar är jag hemma i Skåne! Åh det ska bli så kul att träffa alla, att planera Italienresan med Josefin, äta mammas mat och träffa mina älskade djur som jag saknar mest av allt. Ligga och gosa med Embla om morgnarna är det bästa jag vet tror jag, måste få hit henne framåt våren en sväng.

Jag berättar om gårdagen lite senare för nu blev jag sidetracked av min längtan efter mina djur. Hoho. Ja jösses. Nu ska jag slänga mig i soffan, idag blir en lugn dag för att återhämta mig från gårdagen. All dans har gjort att mina fötter är lite ömma. Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0