Ett annat sätt att leva

Jag såg nyss en otroligt bra dokumentär på SVT2 om en engelsk tjej som åkte till Turkiet i en månad för att leva med nomadfolket yörük. I början var hon (Charlie) väldigt mycket emot det patriarkala samhället där kvinnorna jobbar och männen får ha flera hustrur men efter hand började hon se bakom det och insåg att även om det inte är det, enligt yörük-kvinnorna, idealiska sättet att leva gör man vad man måste för att överleva. Det mest intressanta var de två fruarna som var gifta med familjens överhuvud inte hatade varandra utan snarare kände att det var mannen som svikit dem. Den äldre kvinnan och den yngre var mycket bra vänner och tyckte om varandra, trots att den äldre sade att det varje dag gjorde ont att se hur hennes make tyckte bättre om den yngre kvinnan.

Nåväl. Imorgon skall jag åka till Stockholm en sväng. Hittade biljetter till finfina priser (78:- t/r) så 10:09 går tåget från Uppsala C. Ska försöka träffa min faster men också gå lite i affärer, såklart. Helt galet att jag bor i Uppsala men inte varit i Stockholm en enda gång sedan jag flyttat.

Nu ska jag slå min faster en pling och sedan titta på ytterligare en dokumentär på SVT2!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0