Mitt hatord

Har ni ett hatord? Alltså ett ord som retar gallfeber på er om ni ser det användas i överflöd? Jag har ett sådant. Ett väldigt litet ord, förvisso, men ändå ett väldigt märkbart sådant. Det finns överallt - infiltrerar de finaste texter och får dem att verka skrivna av en gymnasieelev, drar ned en (redan ganska medioker) text eller får en skriven konversation att verka transkriberad från tal ...

Detta lilla ord använder alla hela hela hela tiden. Det lilla ordet är ...

SOM

Jag ska ge er några exempel, denna gång från Damernas Världs februarinummer:

"Både på sin mottagning och i den frågespalt som hon har i Göteborgs-Posten möter hon de svårigheter som många har med relationer till andra människor."

Jag ser två "som" som inte hade behövt vara där - det hade sett mycket mer professionellt och skriftspråksaktigt ut om det stått:

"Både på sin mottagning och i den frågespalt hon har i Göteborgs-Posten möter hon de svårigheter många har med relationer till andra människor."

Ett annat exempel:

"Men det är inte alltid som ett stort antal kompisar eller många [...]"

Vad tusan gör det där "som" i den meningen? Och, för att frångå ämnet en stund, varför har skribenten skrivit "kompisar"? Vore det inte bättre med "vänner", en något mer formell och skrifspråksvänlig benämning på samma fenomen?

"[...] behöver inte betyda att man har en enda nära vän som man skulle kunna ringa till när världen brakar."

Behöver jag ens kommentera?

Ordet "som" kategoriseras som konjunktion, alltså ett ord som sammanfogar två satser (en sats är till exempel "Jag har en katt"). Till exempel kan man med hjälp av en konjunktion göra om de två meningarna "Jag har en katt. Den är grå." till "Jag har en katt och den/som är grå.".

Har ni ett hatord?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0