Le rêve d'Italie

I slutet av sommaren skall jag och Josefin åka till Italien och tågluffa där ungefär en och en halv vecka. Först ska vi ta oss till Venedig, därefter vidare till Florens (hoppas jag!) och sist åka ned till Rom. Fyra nätter i Venedig, en i Florens och fyra i Rom. För att tågluffa måste (eller bör för ekonomins skull) man införskaffa ett så kallat InterRail-kort som gör att man kan åka tåg var som helst i hela Europa och inte betala mer än tillägg (ibland inte ens det). Först kommer vi åka från Köpenhamn till München (det går direkt) med nattåg och sedan tar man tåget till Verona därifrån. Från Verona går tåget till Venedig, från Venedig går tåg till Florens och från Florens går tåg till Rom ... Jag är så himla exalterad! Tänk att få se kanalerna och San Marcus-platsen i Venedig och dessutom gå och titta i hantverksbutikerna som gör fantastiska masker och anteckningsböcker, eller att få besöka klostret strax utanför Florens som gör parfymer av blommorna de själv odlar. Och att se Forum i Rom. Och all konst överallt! Och riktig pasta. Mmmm!

Jag inser det paradoxala i att jag väljer att åka till Italien när jag skulle kunna åka till Frankrike (jag pluggar ju trots allt franska). Det beror dock på att jag är ganska säker på att jag kommer komma iväg till Frankrike och studera åtminstone en termin (förhoppningsvis i vår) och då känns det som att ... om jag ändå ska till Frankrike och stanna så länge kan jag lika gärna åka till ett annat land jag gärna vill besöka när jag väl har chansen att resa. Jag och min familj har rest ganska mycket i Sverige men inte så mycket utomlands och som student är det inte direkt så att man kan boka en resa och åka när man vill så när man har chansen vill man utforska nya platser och inte besöka ställen man med stor säkerhet kommer besöka inom en ganska snar framtid. Hade jag fått välja hade jag dock såklart åkt både till Frankrike och Italien - jag är ju trots allt lite halvt besatt av allt som har med Frankrike att göra.

Nåväl! Det visade sig att man kan få hotell för riktigt bra priser även ganska centralt (och det är inga sunkiga hotell heller, faktiskt!) så vi har tur.

Nu ska jag sätta mig med mina studier - idag blir det först glosor och sedan övningar vi har i läxa!


Venedig


Florens


Rom


Erkänn att ni också vill dit!?

Kommentarer
Postat av: kajsa

venedig är alldeles underbart!

2011-02-17 @ 11:10:22
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0