Il y a eu ...

Nu kommer ett inlägg - jag har piggnat till sedan det förra. Idag har jag haft uttalsövningar på franskan vilket nog var roligare än det låter. Vi har hörlurar på oss och lyssnar på någon fransos eller fransyska som säger ett ord, en sekvens eller en mening som vi sedan skall upprepa. Alla gör det samtidigt och läraren går sedan in och lyssnar på oss via sin dator utan att vi vet om det. Plötsligt dyker det upp en röst i hörlurarna som kommenterar ens uttal. Mycket läskigt, men mycket bra. Efter ett tag har man glömt att man kan bli avlyssnad när som helst och således pratar man som man skulle gjort om man pratade "i det fria" så att säga. Jag fick bra kritik, vilket känns skönt med tanke på att jag inte pratat franska på nästan 1,5 år.

Jag har stålsatt mig för en tuff termin och kommer vara helslut om helgerna, speciellt nu i början. Det är lustigt hur man kan gå från att ha skola 8-14 varje dag och dessutom orka göra skoluppgifter till att ha skola två timmar om dagen men knappt orka öppna skolböckerna efteråt. Måste skärpa mig med maten också. Brukar bli frukost och middag och det är allt. Dags att ställa sig och göra storkok, med andra ord. Skall byta ut rött kött mot fisk och kyckling och dessutom börja laga mer vegetariskt eftersom det är så väldigt gott. Återkommer med resultat, ni vet hur det lätt blir mycket snack och liten verkstad ...

Den 18:e februari har vi maskeradgasque för alla humanister. Temat är venetiansk mask och en sådan skall jag se till att införskaffa, eller snarare göra själv. Har en idé som ligger bra prismässigt så jag kör nog på den. Jag ska ha min 1800-talsklänning och kanske en annan klänning över, beroende på om jag kan laga den eller inte. Det lär väl tas bilder så jag återkommer efter isåfall!

Nu ska jag titta vidare på dokumentären om kvinnors drickande som går på Tv3. Otroligt intressant och jag rekommenderar er att se den (speciellt de vuxna) så att de inser vilken tur de har med sina ungdomar om de festar mindre än en gång i månaden, eller egentligen mindre än en gång i veckan. Efter den ska jag läsa och sedan sova. Imorgon har vi bokklubbsmöte på Norrlands nation. Vi har läst Aravind Adigas "The White Tiger" (Den vita tigern) som utspelar sig i Indien och visar hur det ser ut där rent socialt än idag.

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0