att ha blivit uppfostrad till arbetshäst med skygglappar

Jag brukar inte ge mig in i socialdebatten av den enkla anledningen att jag i nuläget inte har med den att göra (ni vet hur det är, man bryr sig mest om det som berör en själv och tenderar att glömma det andra). Peppar peppar. Men när jag för några minuter sedan läste en krönika på Aftonbladet hajade jag till när jag såg kommentarer från en av de som kommenterat. Ni hittar krönikan här.

Den handlar om en kvinna som utförsäkrats för att hon anses arbetsför. Hon är diagnostiserad med en kronisk sjukdom som påminner om hur man mår och klarar av att arbeta efter att ha fått upprepade cellgiftsbehandlingar, den nämns dock inte vid namn. Hon kan inte laga egen mat eller fylla frysen, kan kanske ibland ta en kort promenad och att duscha mer än en gång i veckan är knappt att tänka på. Hon anses arbetsför av försäkringskassan för att hon då och då bloggar om sin sjukdom och sin vardag. Detta bloggande - kanske en gång i veckan - anser försäkringskassan borde ersättas med ett arbete. Således har man utförsäkrat henne och förpassat henne till Arbetsförmedlingen, där hon möts av tvivel. Hon kan ju inte arbeta!

Nå, i kommentarsfältet kan man läsa ganska många medmänskliga kommentarer om hur förjävligt det är att det inte finns ordentlig hjälp att få och så vidare. Och det är bra, att folk inser allvaret i andras situationer.

Men så kommer det plötsligt en idiotisk kommentar som helt raserar tron på mänskligheten. Tydligen har närmare 50% av svenska folket den här uppfattningen eftersom de valde att ge regeringen vars politik satt så många icke arbetsföra i klistret ytterligare en mandatperiod. Nu ska ni få läsa här, kära ni.

"Om du har bedömts ha så stor arbetsförmåga skall du kanske skaffa ett jobb? Eller varför skall jag som har ett jobb betala för att du - som bedömts ha så stor arbetsförmåga - skall kunna slippa jobba?"

HAHAHA. Vänta lite, det blir bättre ... Men först ska ni få läsa svaret på kommentaren.

"Det är inte du som betalar sjukförsäkringen, detta gör vi alla genom vår arbetsgivare. Även sjuka betalar skatt och avgifter. Men du kanske menar att det är OK att ha sociallbidrag när man är sjuk istället för att ha rätt till sjukförsäkringen... modell Reinfeldt"

Och nu till finalen, kommentatorns svar till ovanstående kommentar:

"Vad skall jag skämmas för? Att jag anser att man skall göra rätt för sig? Att jag blir irriterad på dom som fuskar till sig en sjukskrivning som jag får betala? Att jag förespråkar ett system där någon annan en den enskilde avgör huruvida denne har arbetsförmåga? Eller menar ni på fullt allvar att ni själva skulle få avgöra om ni ansåg att ni orkade arbeta - och kanske också vilken ersättningsnivå ni anser er berättigade till?"

Alltså. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta eller slänga ut TV:n från balkongen. Har den här människan träffat en fuskare? Någon som skryter om att slippa jobba för att han lurat systemet? Och vad menar han med den ironiska kommentaren om att vi själva ska få avgöra huruvida vi orkar arbeta och vilken ersättningsnivå vi anser oss berättigade till? ÄR MÄNNISKAN FÖDD IGÅR OCH PÅ BLÅKULLA DESSUTOM?! Har han inte insett att de som avgör huruvida någon är arbetsför och vilken ersättningsnivå som skall betalas också är människor? Jag har aldrig förstått det där med hur högervridna människor totalt kan sätta på sig skygglapparna, titta rakt fram och prata om socialsystemet som om det drivs av robotar som endast förlitar sig på logik snarare än av människor.

Nu ska jag säga en sak. Ganska kontroversiellt, senast jag nämnde det var i SD-debatten i höstas. Men här kommer det. Är det inte fantastiskt underligt att alliansen fått uttrycka sig om sjuka och arbetslösa som "fuskare"? Klingar inte det väldigt ... Nazi-europa 1936? Inte själva grejen utan det faktum att man skyller ett lands problem på utsatta människor. Det finns säkert fuskare, inget snack om saken, men att få det att låta som att alla som på något sätt är beroende av ett socialt nät är fuskare är lite att gräva sin egen grav.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0