Onsdag 6/4

Idag hade jag två tentor. Först en i franskt uttal och sedan en i fonetik. Så himla kul det där med tentor i uttal. Fonetik kan jag väl ta eftersom det är universitetet och man ju måste ha någon form av prettokurs för att särskilja sig från de smarta som bara drar till Frankrike och lär sig franska där. Men uttal, alltså. Det är ju jättebra att vi får öva oss och lär oss de olika reglerna, men att vi ska bedömas utifrån hur franska vi låter är ju lite konstigt. Vi är ju inte franska. Ingen kräver perfekt engelska rent uttalsmässigt, liksom. Nåväl, nu är det gjort i alla fall och det kändes bra! Första tentan (uttal) bestod i att vi skulle läsa fem kluriga meningar och sedan en kort, kort text av Proust. Allt som allt tog det väl fyrtiofem minuter-en timme.

Efter den hade vi två timmars lunch och sedan hade vi tenta i fonetik. Vi hade tre timmar på oss men alla var klara efter kanske tjugo minuter. Efteråt jämförde vi svar och kunde konstatera att vi nog svarat samma på nästan allt, så det vore ju konstigt om alla kuggar i alla fall. Vi jämförde våra svar med Nicolas (som är fransman men måste läsa kursen för att han vill bli lärare - sjukt löjligt!) och jorå, det lät bra.

Annars har jag idag varit ute och gått en sväng, provade en ny runda idag som väl var en fyra kilometer ungefär, så himla skönt att vara ute och gå nu när våren kommit! Tjälen har börjat släppa ordentligt och vattnet forsar överallt så det porlar så härligt, och fåglarna kvittrar! Så HIMLA härligt. Längtar tills mapa kommer nästa vecka så att jag kan inreda balkongen och sen börja sitta där om helgmorgnarna och eftermiddagarna och mysa med kaffe och korsord eller en god bok! Så himla bra.

Nu ska jag plugga lite och sedan titta på TV innan jag somnar. Natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0