IEFE Béziers

Om jag får jobb i sommar (har precis pratat med Ingvar och det kändes ju faktiskt ganska lovande, är ju ledig HELA sommaren så det är bara att ropa in mig när jag behövs ...) ska jag ansöka till IEFE / Francais Langue Étrange, vilket är universitetsstudier i Frankrike för att lära sig franska. Jag är ganska säker på att det är CSN-berättigat (de är anslutna till ett universitet, som sagt, och då brukar det gå bra att få pengar från CSN, ska ringa och kolla i dagarna), så just det blir inte så problematiskt. Jag kan dock bara åka om jag får jobb eftersom utbildningen i sig kostar 950 euro (ungefär 8500:-) och anmälningsavgiften kostar 150 euro. Detta är bara för att jag inte åker via ett universitet utan i så fall själv. Problemet är att det inte går att åka via universitet för att läsa franska för att lära sig språket, bara för att t.ex. läsa grammatik eller så. Och jag tror (vet) att jag behöver minst en termin i Frankrike för att få igång talet. En halvtimmes litteraturdiskussion i veckan gör tyvärr inte jobbet. Utbildningen är meriterande inför vidare studier "hemma" i Sverige, såklart. Och skulle jag inte få en plats eller få ett jobb så att jag kan åka tänker jag söka till Franska B i Nice våren 2011 (det gör jag nog oavsett om jag söker till IEFE eller inte). Basta.

Förutom de fördelarna får jag åka till Béziers, som var navet i hela katariströrelsen. Alltså, det är ungefär som om en arkeolog skulle få göra en tidsresa till typ ... Babylonien och vandra omkring och se hela kulturen i rörelse. Jag kommer kunna lära mig massor om albigensertiden, kanske till och med studera lite occitanska (språket de talade)!!!!!!!!!!! Så nu ska jag gå och be en stund så att mannen där uppe är lika snäll som han var när han gav mig en plats på Språkvetarprogrammet.

Amen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0