Fredag 29/4

Hej!

Var ett bra tag sedan jag bloggade nu, trots att jag varit hemma ett bra tag ... Det beror på att jag haft tenta (igår) och att jag igår satt på bryggan hela dagen med mina vänner och var bitter över tentan. Först ska jag ju såklart säga att det inte enbart var lärarens fel att tentan gick åt helvete - jag har lagt ned alldeles för lite tid på studierna och jag har vetat om det - men det var definitivt en bidragande faktor. Under kursen (kultur och samhälle) har vi gått genom hela Frankrikes historia från 1000 f.Kr. till idag och dessutom nämnt ganska mycket om hur Frankrike ser ut idag (dock inte överhuvudtaget lika mycket som historian, den har det legat enorm tyngdpunkt på). Knappt någon geografi. Tjugo minuters demografi, max. Och faktiskt inte så mycket om 1900-talet som man skulle kunna tro ... Och hur ser tentan ut? INGEN historia innan 1850, en massa onödiga frågor om natalitet och dödlighet, en fråga om tredje republiken som knappt nämns, ord vi skulle förklara som inte nämns i papperna eller nämnts på lektionerna ... the list goes on. PLUS att han hade gjort ett fel i en uppgift där man skulle para ihop en person med en händelse. Mazarin fanns med ... men inte vad han var känd för. Det var en annan grej som överhuvudtaget inte kunde sammankopplas med honom. Nåja. Jag hade förväntat mig mer historia. Det blir definitivt en omtenta (nionde juni), och det känns faktiskt ganska bra. Har haft text och grammatik att oroa mig över den här tiden så att man får åtta barapluggakulturochsamhälle-dagar är skönt. Flera lämnade in blankt om de ens dök upp och bara de som pluggat dag och natt i två, tre veckor kände att det gick halvbra ...

Ja, jösses. Det blir min första omtenta. Skönt ändå att den inte kom precis i början av studietiden. Men jag är så ARG för att läraren totalignorerade att det är en 6-poängstenta (då ska frågorna inte vara så detaljerade och poänggivande som de var) som var utformad som en 30-poängstenta med skillnaden att den inte var lika lång. Nåja, nu vet man vad som krävs inför omtentan i alla fall!

Hur som haver! Idag har jag städat och fejat och pluggat lite och snart kommer lite vänner över för bakning och umgänge. Fina grejer! Vi ska också hänga på min balkong, som ni ännu inte sett bilder på! Så här kommer några.


Mitt fina fällbord jag fick av mamma och pappa. Så himla smidigt och perfekt storlek! Och en lykta och minipenséer. Tjusigt minsann, tänk att de klarade sig i en vecka alldeles ensamma innan jag kom hem!


Här sitter jag och äter frukost, fikar och pluggar om dagarna. Har sol på morgonen fram till elva ungefär, sedan är det lite kyligt men inget en mysig filt inte fixar!


En ganska dålig bild, men ändå. På mina blomsterarrangemang. Hähä. Snyggt va?

Visar bilder från gårdagen lite senare, nu ska jag hoppa in i duschen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0