Välkommen till mitt hem!

Okej. Så, nu har jag kommit i ordning här hemma i min lilla lägenhet i Örbyhus. Den är 32m^2 stor varav balkongen är på ca 3m^2. Jag har inga bilder på huset i sig eftersom jag tycker det är lagom pinsamt att ställa sig och fotografera ett lägenhetshus där inte bara jag, utan också flera andra, bor. Det kommer nog, men inte idag, hehe. Ber om ursäkt för de inte alltför högupplösta bilderna, kvaliteten försämras ytterligare på bloggen. Men i alla fall - VÄLKOMMEN TILL MITT HEM!




Här bor jag!



VÄLKOMMEN IN! Här är min hall. Garderoberna till höger sparade mig fina tusenlappar, så all kärlek till dem.
Om vi lyder Överste Hathi och tar höger om ...




Hamnar vi i mitt blå badrum! Jag har två duschdraperi för det räckte inte med ett. Blått och vitt. Kände att Finland kunde få lite heder. Som ni ser har jag ett fönster att spana från när jag duschar.



Så här fint är det utanför. Mitt i byn!



Om man ställer sig på andra sidan hallen från huvuddörren sett ser man det här. Byrå, lampa, spegel, äppelskål för nycklar och, bäst av allt: min utsökta stol. Återigen, ledsen för kvaliteten. Men jag tycker vi lämnar hallområdet nu och går in i ...



Mitt rum! Här sover, äter, vilar, läser och pluggar jag. Och tittar på film. Vi tar en närmre titt, vetja!



Min soffa. Så himla skön. Plädarna (och soffan för den delen) är från IKEA såklart. Lampan i hörnet har jag fått av mormor och morfar!



Här ser vi anledningen till att jag bor här uppe i Örbyhus: min studiehörna. Här finns studielitteratur, ordböcker, viktiga snobbverk man läser för att de är klassiker, kokböcker, mina favoritböcker och, såklart, högst upp till höger: min absoluta älsklingsägodel "Jane Austen Complete Novels" som jag fick i artonårspresent av mina föräldrar. Den är, for lack of a better word, perfekt.



Direkt till höger när man kommer in finner vi min matplats. Bordet har jag fått av mormor och morfar och målat om det. Stolarna köpte vi samtidigt som soffan och de fabulösa underläggen är från Svenskt Tenn. Bananer i skålen, ett måste!



Tittar vi till vänster från matplatsen ser vi min TV-hörna. Allt är hemifrån, inget är nyköpt! I bakgrunden ser vi balkongdörren. Fint.




Om vi där tittar två gånger till vänster (luring!) ser vi baksidan av min bokhylla. Som f.ö. är minst lika magnifik som framsidan! Här finner vi istället för böcker mina favoriter i filmvärlden. Allt från Star Trek Voyager, Bones och Mysteriet på Greveholm till Lost in Austen, Femte Elementet och Julie and Julia finner vi här. Gediget!



Om vi tar ett steg tillbaka till höger ser vi min fina säng med den ständigt närvarande misen som jag inte sovit utan på fyra år. Den är köpt i England och är ett minne jag inte vill släppa!




Om jag vrider på huvudet till vänster när jag vaknar på morgonen ser jag denna syn. Ett finfint fönster och min balkong. Och en ganska trevlig utsikt. Samma som från badrummet! Okej, vi fortsätter mot husets hjärta. Jag vet att ni sitter på nålar, ni matälskande Molanders! ;)



Tah-daa! Här har vi la cuisine. Fin matta minsann. Heh. Till vänster bredvid spisen har vi skärbräda och tillhåll för kryddor och hålslevar och sånt där.



Här ser vi hur det ser ut till höger. Diskho, micro (tack Malin, Matthias, mormor o morfar!) och min favoritsaftkanna från Agda's. Och vin. Hehehehe. Tack, faster!



Om vi istället vänt oss till vänster hade vi hittat (eller ja, vi HITTAR ju faktiskt) min köksö som pappa och jag kämpade med en dryg timme igårkväll. Vet inte hur många gånger vi skruvade på saker åt fel håll ... I alla fall. Här hittar vi det viktigaste: kaffekokare! Och brödrost. Den var för övrigt ett riktigt fynd. De hade ombyggnadsrea på ONOFF på Boländerna i Uppsala (typ som vårt Svågertorp eller NOVA Lund-område) och den här filuren från Electrolux var nedsatt från 499:- till 198:-. Jag kunde ju bara INTE slå till, visst?! Man kan ju inte leva utan rostebröd. Till höger ser vi sopgrejen jag fick av mormor och morfar. Den används flitigt - rostebröd har en tendens att smula ...



För att fortsätta i sann Cribs-anda (MTV) måste jag ju visa mitt kylskåp. Massa grejer här i, mor och far och jag såklart fyllde det igår på COOP. Mhm. This is what I'm talking 'bout. I frysen ligger typ bröd, kycklingfiléer och torsk. Mycket upphetsande.




Ovanför micron och diskhon kan man öppna dörrar och hamna mitt i mitt skafferi. Välfyllt och grejer, jag älskar ju att baka som bekant (Titti - "Sött Sweet Dulce" lär användas frekvent ...)! Här hittar vi också kaffe och te och en och annan burk krossad tomat.



Till vänster om föregående bild har jag mitt porslin. Mamma och jag kom fram till att det ser ut som att personen som bor här snarare bor på Vendelvägen 9C. Som är ett seniorboende. Var är alla qwerky glas med pacman-motiv, liksom? Hähä. Men jag gillar't! Nu börjar rundturen dra sig mot sitt slut, tyvärr, men jag har en sista bild att visa ...



Om man tittar ut från mitt köksfönster ser man den här vyn. Alltså. Jag dör lite. Till er som läst Twilight - jag bor i Forks. Det regnar i alla fall lika mycket och naturen är ju. Alltså. Ja. Fantastisk! Och alla är så trevliga!

Ehm. Det bor omkring 2000 personer i Örbyhus. Ifall ni vill veta!

Nu har ni varit på virtuellt besök i min lägenhet - dags att avlägga en fysisk visit också! Jag har två extrasängar finfint undanstoppade under sängen så det finns sängplats om ni vill få en taste of Örbyhus - uncut edition. Återigen - välkomna!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0