Uppsala grand tour

Okej. Så, de flesta av er har säkert varit i Uppsala och sett allt det här. Om ni nu inte skulle ha gjort det tänkte jag lägga ut lite bilder (som jag inte tagit) på min väg från tågstationen till universitetet. Fancy, eller hur?




Centralstationen. Här går jag förbi varje morgon. Inte för att jag tittar, jag brukar vara alldeles för fokuserad på att samla kraft inför bestigningen av Drottninggatan upp mot Carolina Rediviva. Den ser inte mycket ut men folk hoppar alltså av sina cyklar och går, så brant (och långdragen!) är den.




Här är slottet som får representera Slottsbacken (jag vet inte om den heter det, men den går ju förbi parken i alla fall så i mitt huvud heter den det), eller den sista etappen av Drottninggatan upp mot Rediviva. Kalla den vad ni vill! Fint, va?




Carolina Rediviva a.k.a. Universitetsbiblioteket. Jag har inte varit här än, men jag har det med eftersom det är ett delmål av företaget att ta sig till Engelska Parken där jag har merparten av mina lektioner. Fint, va?




Här har vi Engelska Parken, eller en väg mot den. Just här brukar inte jag gå (vet inte varför, tror det beror på att jag är så rädd att inte hitta om jag går en annan väg än den jag brukar ...) men senast igår hände det när jag skulle hem!




Här är en del av Engelska Parkens universitetshus. Det finns flera, men det här är det överlägset snyggaste så jag tänker inte visa de andra. HAHA. Detta kallas "Fysikum" har jag förstått. The Svedberg Lab ligger till vänster utanför bilden så trots att detta är humanistiskt och språkvetenskapligt centrum (i huvudsak) finns det en del squints här också (titta på Bones om ni inte vet vad en squint är) =).

Det var turen från stationen till mina lektionssalar! Men jag har även en del lektioner i den här magnifika byggnaden ...




Ta-daa! Universitetshuset. Jag har haft en lektion här än så länge och det är sådär jobbigt fint. Tänk att folk bor i såna här palats. Tänk på Pemberley i Pride and Prejudice. Det går knappt att föreställa sig!



På tal om magnifika byggnader kan jag även visa "mitt" nationshus - Östgöta nation:


Ja ni ser miraklet. Jag valde den här nationen kanske främst för huset (Skåne har för övrigt ingen fast nation här i Uppsala) men också för att de har franska och engelska som huvudlitteratur. Vilket är bra, för jag tänkte studera de språken. När man kommer in ser man en enorm marmortrappa framför sig. Precis som den i "Sense and Sensibility" - nyinspelningen där han som spelar i Mamma Mia spelar Mr. Willoughby (jag har förresten aldrig sett charmen med Willoughby - han är ju bara bortskämd och ostentatious i allt han gör).

Jag vet inte riktigt vad en nation är till för egentligen, men jag kommer nog underfund med det och så fort jag gör det ska jag berätta för er. Än så länge har jag förstått att man behöver det för att få gå på nationsklubbar och så. Tydligen har en av nationerna (har såklart glömt vilken ...) jättemånga olika sorters öl. Får väl prova på det någon gång. Häh.

Så! Det kommer fler bilder efterhand, speciellt på området där jag bor, men jag har dem på mobilen och är i nuläget alltför lat för att ladda in dem på datorn. Men håll ut!

P.S. Om ni undrar varför jag inte har Domkyrkan med på bild ... Well, den är E-N-O-R-M och gör sig inte särskilt bra på foto eftersom den är så mycket, mycket, mycket vackrare i verkligheten. Så, nu vet ni det. D.S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0