Gävle

Idag har jag varit i Gävle och träffat Emma, som är gift med min kusin, och deras dotter Nora, tre år. Vi har gått i affärer, lunchat, pratat böcker och fikat. Träffade även Emmas syster och hennes pojkvän innan jag drog till tåget.
Då det var en "shoppingträff" har jag såklart shoppat lite. Böcker, såklart. Hamnade i ett litet bokkoma, främst eftersom jag och Emma tydligen har snarlik boksmak. Köpte SJU böcker vilket är absurt, men det var OK priser och jag skippar oljerock och väska så who cares, liksom? Köpte för ovanlighetens skull övervägande svenska böcker (5 av 7), mest för att de böcker jag köpte var så HIMLA tjocka och det tar lite längre tid på engelska. I alla fall. Det blev de här böckerna:

1. The Crimson Rooms (Katherine McMahon)
- London, 1924. As Britain comes to terms with the aftermath of war (WWI), Evelyn is still haunted by the death of her brother James in the trenches. So when Meredith arrives at her house, claiming to have been James's lover, and the mother of his child, Evelyn's World is thrown into confusion.
2. Outlaw - Meet the Godfather of Sherwood Forest (Angus Donald)
- When he's caught stealing, young Alan Dale is forces to leave his family and go to live within a notorious band of outlaws in Sherwood Forest. Their leader is the infamous Robin Hood. A tough, bloodthirsty warrior, Robin is more feared than any man in the county. And he becomes a mentor of Alan; with his felllow outlaws, Robin teaches Alan how to fight - and how to win. But Robin is a ruthless man - and although he is Alan's protector, if Alan displeases him, he could also just as easily become his murderer ...
3. Caipirinha med Döden (Maria Ernestam)
- När Ericas sambo Tom berättar att han vill ta en paus i deras förhållande rasar hela Ericas värld. Hon som trodde att deras liv tillsammans var perfekt! Sent en kväll när Erica tröstat sig med några glas vin ringer det på dörren. Utanför står en stilig man som presenterar sig som Döden. Och utan att Erica riktigt har förstått hur det gått till, har hon bjudit in honom. Döden visar sig vara en charmerande man som gärna lagar fantastiska middagar och vet att uppskatta livets goda. Dessutom är han en bra lyssnare och beter sig alltid som en oklanderlig gentleman. Inte konstigt Erica låter sig charmas. Men att inleda en relation med Döden får alltid oanade konsekvenser ...
4. Främlingen (Diana Gabaldon)
- (Baksidetexten är så himla lång att jag inte orkar skriva den)
5. Slända i Bärnsten (Diana Gabaldon)
- (Baksidetexten är så himla lång att jag inte orkar skriva den)
6. Sjöfararna (Diana Gabaldon)
- (Baksidetexten är så himla lång att jag inte orkar skriva den)
7. Trummornas Dån (Diana Gabaldon)
- (Baksidetexten är så himla lång att jag inte orkar skriva den)

För övrigt är jag alldeles slut. Tunga böcker och sist en Nora att bära på tar på krafterna. Så jag slänger in handduken nu. Orkar. Inte. Mer. Idag. Ska slänga mig i soffan och läsa, skitsamma om jag får mindre sömn.

Natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0