Spill

Det fina med att läsa DN är att man på lördagarna får en ersättartidning för "Kultur" som heter Boklördag. I den finns finfina boktips, och även om de flesta är prettoromaner (romaner vars författare är alldeles för pretentiösa för min smak) hittar man då och då sådant man själv skulle vilja läsa. Idag gjorde jag det, till exempel. Boken heter Spill och är skriven av Sigrid Combüchen. På bokus.com står det såhär:

"En författare får ett brev från en av sina läsare, Hedwig Langmark, som känt igen sig i ett beskrivet foto i en av författarens böcker. Genom brevväxlingen och författarens egna efterforskningar växer en berättelse om Heddas liv som ung. Hur detta liv kom att formas av tillfälligheter och ogenomtänkta beslut när hon var nitton, tjugo. Slumpen, eller ödet, kastade henne ur den lugna kurs som verkade given för en flicka ur övre medelklassen.

Mellan författaren och den gamla Hedda råder dragkamp om mening. Författaren förälskar sig i dåtid och det som inte blev, Hedda intresserar sig för nuet som är. Och protesterar mot idén att hennes liv kanske blev förspillt.
En författare får ett brev från en av sina läsare, Hedwig Langmark, som känt igen sig i ett beskrivet foto i en av författarens böcker. Genom brevväxlingen och författarens egna efterforskningar växer en berättelse om Heddas liv som ung. Hur detta liv kom att formas av tillfälligheter och ogenomtänkta beslut när hon var nitton, tjugo. Slumpen, eller ödet, kastade henne ur den lugna kurs som verkade given för en flicka ur övre medelklassen."

I DN står det att den handlar om Heddas ambivalens kring vad som är viktigast - lusten eller plikten.

Så, det var bara ett litet boktips från mig till er. Den här boken skall jag beställa nästa månad (den är redan utgiven men jag har så himla många böcker att läsa och behöver tid till dem!)!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0