Päls = skinn?

Igår när jag var i stan hade jag på mig min skinnjacka och mina seglarskor. En tjej från Djurens Rätt kom upp till mig och frågade vad jag tyckte om att bära päls. "Vedervärdigt" svarade jag varpå hon fnissade och sade att det väl var lite dubbelmorar eftersom jag ju faktiskt hade döda djur både på fötterna och överkroppen.
Jag blev faktiskt lite irriterad och frågade hur hon överhuvudtaget kunde jämställa de två. Jag äter ju kött och det skinn som finns i mina skor och min jacka är från djur man äter, kor och lamm och hjort och så vidare. Päls kommer från rovdjur och sådana äter man inte då de har rykte om sig att smaka vidrigt (och dessutom är så mycket jobbigare att fånga ...). Alltså, när man dödar ett djur för pälsen går resten till slasken. När man dödar en ko eller ett lamm gör man det för maten och skinnet är en biprodukt som används till kläder, skor, handskar och sådant. Ben och brosk går till att koka buljong på eller göra vackra snideri och så vidare - det kan hålla på i evigheter.

Tjejen stod tyst ett tag men sade sen "Man ska inte äta djur! Det är mord! Bli vegan!". "Nä," sa jag "varför då? Kött är gott och lätt och gör att man inte behöver oroa sig för intaget av fullt protein.". Sen gick jag. Lite ohyfsat, jag vet, men jag orkade inte ta diskussionen om veganism just då. Någonstans får det räcka med att kött ingår i min föda ungefär tre gånger i veckan, inte mer. Och det är för min egen skull.


Kommentarer
Postat av: Petro

Där satt den Katie!

2010-10-06 @ 17:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0