Om vintern blir kall

Årets vinter ska bli den kallaste på flera hundra år sägs det. Jag som nästan frös ihjäl nere i Skåne förra året (som dessutom ligger vid havet och således inte är inlandskallt) kommer ju frysa fast här uppe - dels är det längre norrut och dels ligger det inte vid kusten så havet mildrar inte kylan. FY! Jag har jacka (en skidjacka, bara man springer lite och får upp värmen håller den en varm och go senare) och skor, men med tanke på att jag frös i dem förra året om jag var ute mer än tio minuter (vi snackar tjocka, välfodrade läderskor gjorda för nordiskt klimat) kommer mina fossingar må dåligt här, även med raggsockar. Så jag funderar på att investera i ett par mukluks, kanadensiska skor som de kanadensiska indianerna använt sig av i många, många år. De är gjorda i säl- eller rådjursskinn och ska klara ner till -30 grader. De fungerar dock annars som ex. fårskinn - håller en konstant värme så man kan gå i dem både då det är plus- och minusgrader. De är sjukt fina också, men ganska dyra. Så vi får se. Det är inte aktuellt förrän i november, december. Och blir det inte smällkallt är det ju ingen större anledning att införskaffa.


Förresten, jag kommer nog hem fredag/lördag vecka 44 och stannar tills onsdag v.45! Har ingen direkt skola då och vill hem och träffa familj och vänner litegrann. Sedan åker vi (mamma, jag och pappa) upp igen på onsdagnatt/torsdag morgon. MEN jag vill fortfarande att så många som möjligt ska komma hit och hälsa på, vill ju visa min lägenhet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0