Fredagsbio

I fredags var jag på bio med Madelene och Karin. Vi såg "The Last Airbender". Det är en fantasyfilm som utspelar sig i en värld som styrs av de fyra elementen - luft, vatten, jord och eld. Varje element har sitt eget folk (luftfolk, vattenfolk, jordfolk och eldfolk) och bland dessa kan vissa kontrollera det element de tillhör. Bland luftfolket finns även en s.k. Avatar, en person som kan manipulera samtliga av de fyra elementen. Denne avatar har som uppgift att se till att det råder balans mellan de olika elementen och han kan också prata med andarna. Det är andarna som ger kraft åt elementen. När filmen börjar har avataren varit försvunnen i över hundra år och luftfolket - det folk hos vilket avataren ständigt reinkarneras - har blivit utrotat av eldfolket som styr över nästan hela världen. En flicka (Katara) och hennes bror är ute och jagar (de är vattenfolk) när de ser något som rör sig under isen. Det visar sig vara avataren - Aang - som efter en dispyt rymde hemifrån för att inte behöva axla rollen som avatar. Eldfolket vill utrota allt luftfolk för att undvika att denne avatar kan reinkarneras - de vill ha absolut makt över världen, och således svävar Aang alltid i fara. Aang å sin sida kämpar inte bara mot eldfolket utan också för att återställa balansen i riket. Kanske mest kämpar han dock med sig själv och insikten att hans försvinnande för hundra år sedan är det som förstört för världen.

En riktigt, riktigt bra film som visades i 3D och som jag gärna vill se igen. På bio, såklart. Jag går ganska ofta på bio men ser inte nödvändigtvis särskilt många filmer - ibland ser jag samma film tre, fyra gånger. Det här var dock första gången sedan jag flyttade som jag gått!

Imorgon kommer det upp ett inlägg om vad vi (jag och Madelene) gjorde på dagen när vi väntade på att Karin skulle skriva klart sin tenta så att vi kunde gå och äta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0