En fredag i Uppsala

I fredags slutade vi tolv, men jag och Madelene skulle stanna kvar eftersom vi skulle gå ut och äta och gå på bio med Karin på kvällen för att fira att vi alla klarat tentan! Vi började med att gå och käka lunch på barista där det blev en ceasarsallad. Vi ville inte ha för mycket i magen eftersom vi skulle äta på en nation senare på kvällen. Där satt vi och samtalade ett par timmar och det bjöds minsann på kaffe efter maten! Jag tog en cappuccino, så himla gott.

Senare tyckte vi det var dags för lite motion så vi började gå runt i Uppsala. Vi gick bl.a. upp till slottet och tittade ut över staden och sedan gick vi till universitetsbiblioteket och dreglade över alla gamla, gamla böcker som finns i utställningssalen. De har ju silverbibeln där, den gjordes under 1500-talet och har ett alldeles eget rum med skum belysning. Kändes lite som att man tittade på Heliga Graal eller så. Man fick inte lov att fotografera inne i biblioteket men jag lägger upp lite bilder från Google också. De som inte är från biblioteket har jag dock tagit själv.


Slottsgården. Slottet är enormt, större än man tror. Varför kan de inte inhysa studenter här? De använder ju inte alla rum ändå.


Här är Slottsträdgåren/Botaniska trädgården sett från Slottsgården. Så HIMLA fint. Det är i barock stil, min favorit, även om jag önskat att det var lite mer prunkande. De där gatulyktorna finns förresten lite överallt i Uppsala, placerade på (ibland) ganska lustiga platser. Vid Museum Gustavianum står det en ensam lyktstolpe mitt i ingenstans, den får mig att tänka på Narnia.


En kanon. Fina grejer.


Vy över Uppsala från slottet sett. Domkyrkan (som är löjligt enorm) rakt föröver, som vi ser.


SILVERBIBELN! Utanför rummet där Silverbibeln ligger (den har sitt eget minsann!) kan man titta på det faktiska ekskrin som Silverbibeln låg i när den överlämnades till Sverige 1669. Det ser ut som om det var gjort igår, bisarrt!

Det var allt för nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0