Att plugga

Hej!

Jag har nyss avslutat en timmes polskaplugg. Det börjar lätta upp nu - verbstammarna sitter och är inte så svåra och stavningen börjar kännas mer självklar och lättare att ta efter. Den är dock fortfarande jobbig - jag är van vid romanska språk som franska, engelska och germanska som tyska där stavningen är betydligt lättare att gissa sig till. Men som sagt, det börjar bli lättare nu! Just nu pluggar jag pronomen och verbböjningar - kul! Och glosor. Mycket glosor. Jag har mycket svårare att minnas dessa då de som sagt inte liknar något annat språk jag kan, men vissa börjar sätta sig och det är kul när man tagit sig över en tröskel och känner att det lossnar!

Idag sov jag alldeles för länge, vaknade inte förrän halv elva när mamma skickade sms. Inte bra. Så idag har jag bara tagit en långpromenad, duschat, käkat brunch och pluggat. Jag ska se till att göra upp ett schema då jag har lite problem att få polskan gjord - jag har inga lektioner i det utan det är en internetbaserad kurs. Just nu tar jag igen förra veckans övningar då all den tiden gick åt till tentaplugg. Skulle gjort det tidigare men det har på något vis försvunnit från mitt minne. Nu kör vi hur som helst!

Jag kommer för övrigt befinna mig i Skåneland 5-10 november! Ska bara boka resan hem också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0