4 oktober

Godmooooorgon!
Sovit gott? Det har jag. Sju fina timmar. Ingenting i jämförelse med gårdagens elva men bra ändå. Man blir så seg av att sova för länge.

Idag skall jag åka in till Uppsala för att lämna in min hemtenta. Den handlar om grammatik (morfologi och syntax) och har väl egentligen gått ut på att analysera indianspråket cherokees (tsalagi) verb - är ordet "hungry" (som är ett predikativ i engelska och således inte ett eget verb) ett adjektiv eller verb? Som ledtrådar har man ett annat verb - i detta fall "moan" (gnälla) - och ett adjektiv (pretty) som böjts i olika former, alltid med tredje person singular som utgångspunkt. HAHA! Jag älskar hur mycket jag lärt mig här. Den där uppgiften (och den om Manam, ett austronesiskt språk från Nya Guinea) var otroligt rolig och det är så intressant. När man känner att man kommit på något känner man YES! Det här är stort.

I Uppsala skall jag även framkalla en del bilder att sätta upp i ramar här hemma. Börjar bli smått galen på mina tomma väggar så nu ska här kirras! Skicka gärna fina bilder via min mail - [email protected] - så att jag kan skriva ut dem också!

Nu - frukost. Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0