A new start

Jag ska vara ärlig nu. De senaste veckorna har inte varit roliga här uppe. Det har absolut ingenting med att bo själv att göra och umgänget är klart många mil över förväntan (som vanligt!) och det har ingenting med varken Uppsala eller universitetet att göra. Jag har bara ifrågasatt om jag gjort rätt val, om Språkvetarprogrammet verkligen var för mig. Vi har läst kurser jag inte ser mig ha någon användning av. Det har varit intressant (om man räknar bor datorlingvistiken som tagit kål på ungefär hela klassens kämpaglöd) och bra att lära sig, men det är mer "kuriosa" - kunskap man briljerar med men som ingen lägger på minnet.

Andra bullar blev det idag. Vi började med en ny kurs: Språket, individen och samhället. Och nu vet jag varför jag valde det här programmet igen. Den nya kursen handlar om språket i samhället och hur språket styr individen som i sin tur styr samhället och omvänt. Det kan även kallas socio- eller psykolingvistik. Det är sånt här jag älskar! Att studera och fundera kring hur människan använder språket och hur man påverkas av sitt språk. Varför är det lättare att uttrycka känslor på ett främmande språk än på sitt eget? Kan man utläsa samhällsskiktsskillnader genom att lyssna på folks dialekter? Vad är det egentligen som skiljer språkbruket mellan en 20-åring och en 60-åring? Vad har detta för orsaker? Nu är allt roligt igen. Det kändes till och med skitkul att punga ut med 300 spänn för kurslitteraturen idag. Det var nästan en lättnad att dra kortet (okej, de har ju chip på Akademibokhandeln, men ändå!) och veta att pengarna gick till något man verkligen ville studera.

Alla timmarna som lagts ner på de övriga kurserna känns nu som väl spenderad tid. Termer och begrepp jag lärt mig har visat sig väldigt bra att kunna och det är kul att kunna återkoppla och tänka i nya banor.

Så för att fira denna nyfunna energi (tänka sig att den infinner sig tre veckor innan jullovet, fantastiskt!) ska jag nu titta på "The Holiday", min nuvarande favoritfilm, och bara mysa innan jag kryper ned och läser ett par kapitel ur kursboken. Tänk, va, att ha en kursbok som frivillig kvällslektyr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0