My second love

Efter att ha haft en riktig skithelg - Markus 18-årsfest och balklänningsprovningen igår undantaget - som resulterat i att jag inte ätit på mer än två dagar tänkte jag ta tag i mitt liv och skriva lite här.

Bloggen är, när den väl skrivs, ganska översvämmad av boktips och som ni vet läser jag allt från barnsliga sagoböcker (säger bara läs "Fem små godnattsagor" om ni vill dö av gullighet) till tunga Nobelpristagarböcker och Fantasy. Mest förtjust är jag såklart i romantiken med Austen och Brontë, men vem har missat det? Men! Nu tänkte jag dela med mig lite av mina filmtips istället. Jag är inte särskilt bra på det här med undangömda filmer och har egentligen en ganska mainstream filmsmak. Tror jag. Eller, dålig. När jag tittar på film vill jag underhållas eller bli "blown away" på ett mentalt plan. Gärna både och. Detta har resulterat i att jag har en mängd konstiga filmer (jag älskar B-komedier - SÅ JÄVLA ROLIGT!) och humorn är alltid, alltid supertorr. Nog prat. Nedan en liten lista på mina absoluta favoriter vad gäller film och serier.

FILM

The Hours
- melodrama med Meryl Streep, Nicole Kidman och Julianne Moore i huvudrollerna. Filmen utspelar sig kring boken "Mrs Dalloway" som skrevs av Virginia Woolf. Kidman porträtterar Woolf och hon gör det riktigt, riktigt bra!

Down Periscope (Titta vi dyker)
- Kelsey Grammer spelar huvudrollen som den galna vill-bli-ubåtkaptenen Tom Dodge. Världens roligaste film HELT i min smak. Vill man få reda på vilken humor jag har - kolla in denna. Det är en B-film och den är ganska svår att få tag på, men HALLÅ så värt det! Rob Schneider är med och har en rolig biroll. Den utspelar sig på en ubåtsskorv från andra världskriget och är således en dieselubåt. Deras uppdrag: ta sig förbi toppmodern teknik och skjuta på ett utsatt mål. Ja, alltså. Jag kan inte sluta skratta. En kille har superhörsel och gör valljud och kan höra när humrar slåss på bottnen, en annan är supersnuskig kock och en tredje är en elektriker som använder sig själv som sladd.

Horton Hears A Who
- så himla gullig film om när elefanten Horton hittar en hel värld inne i ett dammkorn på en blomma. Jag älskar filmen främst för rollfiguren Katie, en fluffig liten gul boll som påminner mig om mig själv (och andra påminns tydligen om mig också ...) när jag inte riktigt har alla hästar i stallet.

Lost in Austen
- Amanda Price finner en dag Elizabeth Bennet (Pride and Prejudice) i sitt badrum - i vår tid - och finner sig nästa dag ha bytt plats med denne. Amanda hamnar i sjuttonhundratalets England och stöter på alla karaktärer från boken P&P. Det är en fruktansvärt vacker kärlekssaga/komedi och jag kan ju säga att de av er som, liksom jag, blev besviken på både Mr Darcy och Mr Bingley i filmen med Keira Knightley INTE kommer bli det igen. Elliot Cowan spelar Darcy och Tom Mison spelar Bingley. Detta är egentligen ingen film men då den inte är längre än tre timmar hamnar den här ändå. SEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!

Stardust
- jag älskar sagor. Det är det bästa jag vet. Antingen är man god eller ond, kungligheter HAR blått blod och alla ting kommer i tre, sju eller nio. Dessutom är jag ett stort fan av Clare Danes, och att mästaren Robert DeNiro är med gör ju inte saken sämre. Himla fin film som jag sett tusen gånger om. Om inte mer!

New Moon
- förlåt. Men jag älskar New Moon. Jag såg den tre gånger på bio och har hyrt den och sett den säkert tio gånger (jomenvisst ÄR jag jätteekonomisk?!). Kristen Stewart är en fruktansvärt dålig skådis och i sanningens namn är väl Pattinson ingen stjärna heller direkt, men Taylor Lautner är så fin så fin och jag önskar att jag hade en sådan vän. Det bästa i hela filmen är när Edward gjort slut med Bella och hon är deprimerad. Jag älskar musiken och jag älskar att jag vet precis hur Bella känner sig. Precis.

Avatar
- herregud. Vem gillar inte Avatar? Egoina, okej, men hon tror på hypen rent undermedvetet och blir således alltid besviken. Jag såg den på premiären och hade en himla fin kväll. Jag grät som ett litet barn för att allt var så vackert och för att jag verkligen kunde se och känna hur känsligt det var. Jag älskar att de gjort naturen till en enda levande organism med en konkret livgivare - Ey'wa - så att man kan känna ordentligt. Jag blev nästan fallfruktsätare på kuppen. ÅH.

Harry Potter
- ja, vad mer behövs sägas? GO HERMIONE!

Puh. Nu vet ni vad jag gillar för filmer. Återkommer någon gång med serier (och miniserier) que j'aime. Toodles!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0