Hum

Är det bara jag som inte tänker läsa Blondinbellas bok "Egoboost!: Överlevnadsguide för unga tjejer"? Jag menar. Hallå. Jag tänker INTE ge Bonnier de pengarna så lätt. Isabella Löwengrip har skrivit en bok om hur man tacklar vacklande självkänsla, svartsjuka, brustna hjärtan, mobbning etc. etc. men jag frågar mig vad det egentligen är hon kan mer om än vi andra? Nej, jag vet inte. Sådana där självhjälpsböcker känns mest påhitt. Inte ens Mia Törnblom (och jag har tyvärr läst lite texter av henne ...) klarar av det, tycker jag, och ärligt talat känns det som att om man inte känner att man kan ta sig ur det själv kanske man ska låta tiden läka? Hade JAG fått i uppdrag att skriva en sådan bok hade jag givit ut en bok med sjuhundra sidor och på mittuppslaget hade det stått "TIDEN LÄKER ALLA SÅR, RYCK UPP DIG OCH FORTSÄTT LEVA FÖR FAN".

Herregud. Hade inte jag gått vidare hade jag varit död för längesedan.

Men visst. Det är bara jag och min uppfostran. Om ni blir hjälpta av självhjälpshandböcker - be my guest. Kom bara inte och förklara för mig sen varför jag beter mig som jag gör. Tyvärr brukar det ju bli så. "Åh men Katie jag läste en bok/pratade med min psykolog om ditt problem och det stod/han sade att det var såhär att ...". URSÄKTA? Jag har inte berättat fullt ut om hur det var och jag har verkligen inte pratat med din psykolog om det. Gudars. Vet ni att folk anser att de bästa lyssnarna är de som faktiskt lyssnar, frågar och ger olika förslag och inte kommer med direkta påståenden om hur man mår och vad man SKA göra?

Så nu vet ni det. Om folk undviker er när ni kommer in på "såhär gör du för att må bättre"-spåret, liksom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0