Macarones!

Idag har jag sprungit omkring på franska moln! Främst för att undvika hur absolut rådissad jag blev idag. Ingen Alice i Underlandet på fredag. Tack för den!

Därför har jag kilat omkring och funderat på vad jag ska ta mig för. Det måste vara franskt, tänkte jag. Sagt och gjort! På bakordningen står för närvarande Macarones: söta, franska bakverk som får det att vattnas i munnen! De är små och därmed utmärkta eftersom man kan äta massor utan att få dåligt samvete.

Dock får de göras i några steg eftersom man måste skålla och skala mandel innan man maler den. Den måste vara snustorr när man maler - annars blir den till deg! Här ser ni fina bilder från när jag skållar.


För att skålla mandel lägger man den i en kastrull och fyller på med vatten tills det precis täcker de små liven. Sedan kokar man upp vattnet och svalkar dem med iskallt vatten. Häll upp på hushållspapper. För att skala mandeln klämmer ni helt enkelt bara på dem så skjuts de ur sina skal. Mycket roligt - en favoritsyssla när jag var mindre! Till vänster ser ni hur de ser ut efter skalningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0