Katalanska maränger

Jag borde plugga idag. Men så kom ett plötsligt bakbehov över mig och jag blev sjukt sugen på maränger. Det blev katalanska maränger ur Leilas bakbok - numera min bibel. Det var dock en sjukt jobbig process, mest för att jag inte hade tillräckligt stor rostfri skål. Jag har inte smakat på dem än men här kommer receptet för den intresserade (ja jag kan det i huvudet - so what!):

7 äggvitor
5 3/4 dl strösocker
citronsaft från en halv citron

Blanda äggvita, socker och citronsaft i en rostfri bunke.
Sätt detta i vattenbad och vispa tills sockret smält ned i blandningen och det är ca 60-65 grader varmt.
Vispa smeten hårt tills den svalnat (tar ca 15 minuter).
Om ni vill ha färg blandar ni i det nu (karamellfärg).
Klicka/spritsa ut på bakplåtspapper.
In i ugnen i ca en timme på 130 grader

Det står 9 maränger i receptet men då får de vara enorma. Jag fick ihop femton maränger innan jag slutade, och då hade jag typ en tredjedel av smeten kvar.

Hoppas de smakar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0