Mes nouveaux livres ...

Igår fick jag min studentpresent. Eller en del av den: jag fick beställa fem valfria böcker!
Gudars, vilken lycka! Jag får hellre böcker för 500:- än så mycket i handen.
Så. Jag beställde fem böcker. Fyra på engelska och en på ... hör och häpna ... franska! Japp. Måste verkligen, verkligen ta tag i det där vackra språket någon gång.

Hur som haver beställde jag följande fem:

1. Hitchhiker's guide to the galaxy av Douglas Adams. Jag älskar älskar älskar Adams. Han är magnifik!
2. The Restaurant at the End of the Universe av Douglas Adams. Jag har inte läst den här än. Och efter den har jag tre kvar!
3. War and Peace av Lev Tolstoy. Borde finnas i varje bokhylla. Finns i min, men den är över 100 år gammal och således inget man läser bara sådär. Den trycks inte på svenska längre så jag kände mig ambitiös och beställde den på engelska.
4. The Swan Thieves av Elizabeth Kostova. Jag älskade "The Historian" och förstår inte varför jag inte skulle älska den här. Dessutom är omslaget to die for!
5. Une gourmandise av Muriel Barbery. Ända sedan Calle gav mig hennes första - Igelkottens elegans - i födelsedagspresent förra året har jag saknat Barberys fina språk. Jag tänkte att det kunde vara kul att uppleva hennes skrivartalang på originalspråket - hon skriver så annorlunda för att vara fransk. Inte alls sådär hattigt och kort som t.ex. Anna Gavalda.

Har inte ni några fina tips på böcker? Jag tror inte att jag gillar Murakami, tyvärr, eftersom han skriver alldeles för metaforiskt. Det blir så genomskinligt och övertydligt, tycker jag. Jag gillar drömska meningar och adjektiv, men vill att det ska gå att förankra någorlunda i verkligheten! Och jag gillar nog inte Oates heller. Det är för deprimerande. Det där med livsöden har aldrig riktigt varit min grej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0