Vackra Sverige

Jag är så trött på att lärare använder klassrummet som ett forum för sina egna åsikter.

1) Man är inte automatiskt snobb om man har märkeskläder, umgås med adeln eller ägnar sig åt fritidsaktiviteter som skytte/jakt, golf eller segling. Allt hänger på attityden. En snobb är för mig en person som anser sig vara bättre än andra och har ett ständigt behov av att visa sig duktig och vara populär samtidigt som denne hela tiden påvisar sin rikedom.

2) När man skall "avdramatisera" ord såsom hora, slampa och slyna är det inte okej att göra det genom att låta dem passera som synonymer till ordet "kvinna". Orden används visserligen som en beskrivning av kvinnor av somliga, men det betyder inte att det är en synonym. Jag önskar att min svensklärare kunde lära sig det.

3) När man har en opponering får man vara beredd att ta skit om uppsatsen inte uppfyller givna kriterier. Jag personligen har aldrig förstått grejen med att lärare säger att man ska ge "konstruktiv kritik" och sedan säger åt en att "ja du kanske skulle ha tagit lite mer bra saker också ..." fastän man båda vet att det inte finns något annat än det jag sagt. Jag är av åsikten att kritik är det bästa och roligaste som finns att ta emot - positiv som negativ - eftersom det ger mig en möjlighet att i framtiden visa att jag hela tiden lär mig och utvecklas, inte minst för mig själv. Den attityden tycker jag att andra också borde ha.

Kommentar: till en början hade jag inte med "samtidigt som denne hela tiden påvisar sin rikedom" i 1), men jag lade till det när jag såg att jag själv uppfyller snobbkriterierna ganska bra annars. Lite oroväckande. Hoppas att jag aldrig börjar visa folk att jag är rik (när jag väl blivit det, så att säga).

Känner ni någon snobb? Eller har ni någon lärare som använder klassrummet som personligt åsiktsforum? På vilket sätt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0