Rätten att få barn

I takt med att världen överbefolkas ökar också möjligheterna för de som går barnlösa att skaffa barn. Hjälpmedel på hjälpmedel, allt från provrörsbefruktning till surrogatmamma eller hormonbehandlingar. Och jag frågar mig om det är rätt.

Är det rätt att sätta sig över evolutionen? Det finns miljarder kvinnor som är kapabla att få barn. Det behövs inte fler barn än det finns just nu och även om det säkert är jättegulligt och trevligt att ha en egen liten unge borde man ställa sig frågan om det är värt det. Är det värt år av behandlingar, provrörsbefruktningar och tusentals kronor bara för att få bli mamma?

Det låter kanske jävligt taskigt, det här, men jag tycker inte det. Jag tycker att om man inte kan få barn på naturlig väg skall man helt enkelt inte skaffa det. Klart man kan försöka, men om det är så att provrör är den enda lösningen borde man stanna upp.

Problematiken ligger ju dock i att det föds lika många handikappade barn av kvinnor som kan få unge på unge som det föds av kvinnor som tvingats till provrörsbefruktning. Den stora frågan är ju hur man prioriterar.

När det kommer till barnafödande är det fullständigt irrationellt att uppvisa empati och medkänsla. Man måste tänka evolutionärt. Annars blir det en bakåtgående evolution.

Frågan är om vi inte redan är där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0