Attack

De flesta blir som galna när jag säger att jag är för elitskolor. De säger att jag är misantrop och anser att det finns folk som är bättre än andra.

Personligen anser jag mig vara filantrop just för att jag är för elitskolor. Jag vill att alla ska kunna utveckla sina talanger. Självklart skall dessa vara öppna för folk från alla samhällsklasser. De ska vara gratis precis som all annan skola. Men de ska inte belöna lathet och inte lägga mer resurser på dem som inte är duktiga på just det området på de här skolorna.

En elitskola behöver egentligen inte betyda en hel skola dedikerad åt exempelvis matte- eller språkkunniga. Det kan lika gärna röra sig om elitklasser. Och det ska finnas i alla ämnesgrupper som erbjuds. Matte, språk, fysik, kemi, biologi, konst och musik. Och annat som nu kan tänkas finnas. Så länge det inte är en yrkesutbildning (som i alla fall jag förutsätter redan är elitutbildningar) skall elitmöjligheter finnas i varje område.

Det är min starka övertygelse att detta, till skillnad från vad motståndarna säger, leder till en betydligt mer välutbildad befolkning. Även den del som inte gått i elitklass eller på elitskola. Jag menar att samtidigt som de som går i elitklasser utvecklas enormt inom sina områden, kan mer resurser läggas på dem som inte har turen att ha det lika lätt för sig. I nuläget pressas alla samman i samma klass och det hämmar både de som har det lätt för sig och de som har det svårt för sig. De sämre får inte den hjälp de behöver och de bättre får inte de utmaningar som krävs.

Alltså. TUMMEN UPP FÖR ELITKLASSER/KURSER/SKOLOR!

Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: st

you go for it ! :D

2010-02-07 @ 11:26:51
URL: http://sandraterkildsen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0