Bra jobbat där, SV

För alla er som har en egen ekonomi vet ni att det i dagarna är dags att deklarera samt att betala in/få tillbaka lite på restskatten.

Även jag har åkt på det. 356 sköna riksdaler skall Skatteverket herda in av mig. Varför? För att jag har fonder såklart. Gud förbjude att mina pengar ska få förbli mina pengar. Ahh.

De av er som känner mig vet att jag är ett stort fan av skatter. Det är väl bara naturligt att man ger tillbaka en liten del av det man tjänat till sitt land? Tycker jag. Men inte FAN tycker jag att man ska behöva skatta för att man sparat ihop pengar och fått se dem växa på banken. Vad är meningen med att visa ett belopp och sedan vid årets slut har man plötsligt 400 kronor mindre än förut? Fan, se till att räkna rätt från början istället.

Nä. När jag får ett jobb och skall börja skatta "på riktigt" har jag inga problem att ge 40% tillbaka till staten OM de låter mina sparpengar vara ifred! Beskatta mat, sprit, godis, bensin och vad tusan ni vill men ta inte ifrån mig det lilla jag lyckats undvara i form av besparingar.

Jag har tyvärr inte tillräckligt mycket pengar för att få öppna bankkonto på Jersey eller i Monaco (bara öppningsavgiften överstiger väl fondens värde med sådär en 100%) men hade det varit en möjlighet hade jag gjort det BUMS. Mitt lönekonto får förbli svenskt, men mina sparkonton ... Nä.

Och visst låter det roligt? Vi har en högerregering och ändå betalar vi mer än förut.

Plötsligt kan jag än tydligare se uttrycket "gömma pengar i madrassen" användas i praktiken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0