Bra eller mindre bra?

Barack Obama tilldelades Nobels fredspris, och detta tillkännagavs igår klockan elva. Kritiker menar att det kan vara både till för- och nackdel för presidenten, dels då det kan komma att stärka hans förtroenderoll, men också för att hans motståndare och andra som är kritiska till honom lätt kan gå ut och säga att det är ett korrupt beslut, eller att han inte visat tillräckligt mycket resultat för att hans handlingar skall kunna leda upp till ett sådant pris. Det är även ett känsligt läge då USA just nu ju ligger i krig med Afghanistan - ett läge i vilket det är ytterst viktigt för Obama att visa att han verkligen står för sina uttalanden.

Grunden till fredspriset sägs till stor del bero på Obamas uttalanden i kärnvapenfrågan.

Personligen vet jag inte riktigt vad jag ska säga... Borde inte ett sådant pris gå till någon som varit aktiv under en längre tid och verkligen visat resultat? Samtidigt har han, tycker jag, redan visat att han som president har sunda värderingar enligt västerländska mått!

Nåväl. Jag vet inte. Vad tycker ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0