Angående jämställdhet och feminism

Jag kallar mig inte feminist. Det är inte för att jag är emot jämställdhet - jag gillar bara inte ordet. Vadå feminism? Jämställdhet borde det kallas. Punkt.

Hur som helst tänkte jag ta upp detta känsliga ämne just för att det retar gallfeber på mig. Ja, att det snackas om att kvinnor är diskriminerade p.g.a. sitt kön. Det stämmer nog delvis. Men varför? Mja, inte kan det väl ha att göra med att kvinnor allt som oftast framställer sig själv som offer istället för människor med värde? Allt tjat om "jag fick inte jobbet för att jag är kvinna och BU på dem" leder till disrespekt - från ALLA parter. Visst, det sätter igång debatter och politikerna snackar om fina dagar där kvinnor och män står sida vid sida i striden. Låter underbart, eller hur? Men det kommer inte inträffa förrän kvinnor på allvar ser sig som människor istället för kvinnor.

Problemet är ju att när man sätter sig i underläge får man uppmärksamhet, eftersom människan är en blödig varelse. Jag tror inte att det är männen som har uppfattningen att kvinnor är svagare (okej, låg,- mellan-, och högstadiekillar kanske), utan kvinnorna som får män att tro det för att de är riktiga cry-babies i vissa situationer.

De starkaste kvinnorna idag är där de är för att de inte låter något så trivialt som ett kön komma emellan. Ok, vissa kvinnor är underlägsna och har makt. Förmodligen för att de gnällt. Men så har de inte folkets respekt.

Vad jag vill ha sagt är detta: om du som kvinna använder ditt kön som en anledning att få komma fram i arbetslivet kommer du förmodligen komma någonstans: men du kommer inte att åtnjuta den respekt du fått om du jobbat dig dit som människa. Jag säger inte att en kvinna är mer inkompetent än en människa, men att tvinga folk att se på en som en kvinna ger ingen någon respekt och tilltro. Ingen ser på män som män - de ses som människor.

Alltså: porträttera dig som en människa, en person - INTE ditt kön! Att skapa problem är bara onödigt, och även om det krävdes mycket för att kvinnor skulle bli erkända som människor för bara några årtionden sedan är det inte så vi ses idag. I alla fall inte i Sverige. Vi är accepterade som människor av omvärlden, och det är bara vi själv som sätter oss i underläge genom att använda vårt kön för att påpeka orättvisor.

Jag menar, inte fan är det väl rätt att kvinnor ska få se ner på män om inte de får se ner på oss? Ingen ska se ner på någon. OK?

Kommentarer
Postat av: LENA ღ

Hoppas du har haft en jättebra dag! :)

kram, http://lenakarlsen.blogg.se

2009-08-12 @ 22:07:13
URL: http://lenakarlsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0